02 Paź

DYNIA

Dlaczego warto włączyć ją do naszego jesiennego jadłospisu?

 

✅Przede wszystkim dynie zawierają stosunkowo dużo witamin m.in. A,C,E B1, B2 , B6, C , E, K, PP oraz składników mineralnych, takich jak: potas, wapń, fosfor, żelazo i magnez, których obecność niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych.

Witamina A, jest niezbędna w procesie prawidłowego widzenia. Ponadto wspomaga ona zdolności regeneracyjne komórek oraz działa ochronnie na błony śluzowe i nabłonek. Działa również przeciwutleniająco chroniąc przed działaniem wolnych rodników.
Działanie przeciwutleniające posiadają również obecne w dyni witaminy C i E. 
Witaminy z grupy B natomiast sprzyjają właściwemu funkcjonowaniu układu nerwowego. 
Z minerałów warto zwrócić uwagę na potas, którego ilość w 100 g dyni jest zbliżona do tej, która znajduje się w 100 g pomidorów. Minerał ten jest niezbędny do utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej oraz bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych i kontroli pracy mięśni;

✅Miąższ dyni jest niskokaloryczny (w zależności od odmiany posiada 26-45 kcal w 100 gramach miąższu);
✅ Dynia jest źródłem błonnika pokarmowego;
✅Pomaga w leczeniu zaparć;
✅Stymuluje wydzielanie żółci, działa łagodząco i regenerująco na przewód pokarmowy oraz wątrobę;
✅ Dynie, zwłaszcza te o intensywnym odcieniu, cechują się dużą zawartość karotenów, głównie α-karotenu, ß-karotenu oraz luteiny;
✅Pestki dyni natomiast są doskonałym źródłem magnezu, żelaza, potasu oraz fosforu. Ponadto zawierają: kukurbitacyny działające porażająco na układ nerwowy pasożytów oraz fitosterole zmniejszające stężenie cholesterolu we krwi.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe
POKAŻ
Agnieszka Bratek - ZnanyLekarz.pl